Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kde končí tolerance? (2)

Tato otázka stále visí ve vzduchu. Co všechno bude ještě schopna tolerovat příroda, aniž by nás začala „natvrdo“ ničit? Kolik kulturních světů se vejde do Evropy? Kolik skandálů a kauz ještě sneseme na naší politické scéně?

Jak si na podobné otázky odpovědět, když často ani v našem osobním životě nedokážeme rozhodnout, kdy mlčet a kdy se už ozvat?

I já sama jsem kdoví proč neustále stavěna před úkol rozhodnout se, zda budu ta hodná a tolerantní, ačkoli to bude se skřípěním zubů a za cenu vlastní újmy, anebo zda se něčemu postavím na odpor a vydobudu si práva, která mi (jak se domnívám) náležejí, jenže budu za blbku a lítou saň. Připadá mi, že v tomto neustále skládám jakýsi reparát a nejsem ani schopná pochopit, zda jsem v něm obstála.

Příklad z tohoto týdne. Zašla jsem na charitativní koncert barokní hudby, který se konal v krásném prostředí (také) barokního kostela. Nebylo plno, ale muzikanti ani zdaleka nehráli přesilovku. V celém kostele bylo jedno jediné dítě – krásný černovlasý tmavooký kluk. Jelikož zkoušky tohoto druhu nějak přitahuji, sedl si samozřejmě s rodiči do řady přímo za mnou.

Vzhledem k chybějícím předním zubům odhaduji, že mu bylo přibližně šest let. V takovém věku toho o slušném chování nemusí vědět moc; od toho má neustále nablízku rodiče a učitele, aby ho i v tomto oboru průběžně vzdělávali.

Pomíjím, že měl na sobě šustivou bundu. Vážně není možné chtít po rodičích, aby při nákupu bundy zohledňovali množství decibelů, které při jakémkoli pohybu generuje její svrchní materiál. Až potud je vše v pořádku – šustění určitě přežiju.

Pokud ovšem během koncertu přijde na řadu tiché Adagio a dítko začne v jeho průběhu rozepínat zipy a patenty na nějakém penálu, štrachat tužky a notes, listovat v něm, cosi do něj zuřivě škrábat a u toho se s matkou dělit o své dojmy, mám za to, že něco zatraceně není v pořádku.

(Zažila jsem již koncert, kde jediné zhruba dvouleté dítě neorganizovaně vykřikovalo a házelo po zemi různé předměty, protože ty v dřevěných lavicích vydávaly hezky hlasité zvuky, které se v chrámové lodi nádherně rozléhaly. Celkem efektivně ten capart zničil hudební zážitek všem přítomným.)

Toto bylo poněkud lehčího kalibru, účinnost ruchů byla jen lokální. Prostě u mě. Po určitém mučivém váhání jsem se ve vhodné chvíli otočila a řekla velmi lapidární větu: „Buď zticha, nebo běž ven.“ Nic moc kreativního, uznávám. Zbaběle jsem si netroufla komunikovat přímo s bohorovně se tvářící matkou, které klučina seděl na klíně.

Rozumějte, já nemám vůbec nic proti dětem a chápu, že přes hodinu klidně sedět a poslouchat vážnou (a ještě k tomu barokní) hudbu je nad jejich síly. Mám toho však hodně proti neomaleným, nesoudným a nechápavým rodičům, kteří považují své zřejmě liberálně vychovávané dítě za pupek světa, kolem kterého se všechno musí točit.

Abych to tedy dopověděla. Inteligentní hoch po mém zásahu skutečně zmlknul, leč až do konce koncertu neustále přecvakával barvy na své parádní čtyřbarevné propisce. Takže sečteno a podtrženo – koncert jsem měla pokažený, odcházela jsem rozčilená, ale kupodivu jsem se cítila i provinile. Neměla jsem být tolerantnější?

Vážně si musím nechat líbit, když někdo maří mé plány občerstvit se nerušeným hudebním zážitkem? Nebo to mám brát tak, že i ten hošík měl právo na svou pohodičku? Těší mě jenom fakt, že zaplacené vstupné bude použito na dobrou věc, takže jsem se nestresovala zbytečně.

Na konec měsíce je ohlášen další koncert barokní hudby, kterou léta zbožňuji. Jenže popravdě, bojím se tam jít. Mám strach, že za mnou bude jiný hošík za tiché a pobavené asistence rodičů střílet z kuličkovky. Jsem neurotik, já vím. Neměla bych se léčit?

 

 

 

 

 

Autor: Kateřina Štojrová | středa 23.8.2017 17:50 | karma článku: 18,09 | přečteno: 517x
  • Další články autora

Kateřina Štojrová

Koronavirus má potenciál uzdravit svět

Omlouvám se všem, co nemohou ani čut slova křesťanství, Kristus a Antikrist. Omlouvám se všem ekonomům a křesťanským teologům za mou soukromou představu o spáse světa.

30.3.2020 v 12:14 | Karma: 16,67 | Přečteno: 594x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Jak plníte bobříka odvahy?

Měli jste rádi tábory a bojové hry? Já jsem kolektivní zábavu a jakékoli závodění nesnášela. Ale teď spolu s vámi hraju jednu obří bojovku. Vítězství je jisté, nebojte.

28.3.2020 v 9:27 | Karma: 9,47 | Přečteno: 256x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Právo na dítě aneb Kdo se tady úplně zbláznil

Nedávno si několik politiků vyměňovalo názory na hranice asistované reprodukce. Který z jejich názorů už není možné považovat za normální? A je vůbec potřeba, abychom se vzájemně takto nálepkovali?

28.4.2017 v 19:03 | Karma: 30,87 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Prosím, prosím ukliďme Česko!

Tak konečně jsem to udělala. Vzala jsem doma velký pytel, rukavice, a vydala jsem se vyčistit svou oblíbenou procházkovou trasu od odpadků. Nikdo jiný to za mě totiž neudělá.

29.3.2017 v 11:06 | Karma: 18,50 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Bohéma - znamení doby postfaktické

V době postfaktické lidem přestává záležet na hledání pravdy a pochopení skutečnosti. Fakta už málokoho zajímají – důležitější jsou vzbuzované emoce. S touto kartou hráli, možná nevědomky, tvůrci seriálu Bohéma.

22.2.2017 v 11:21 | Karma: 37,17 | Přečteno: 4062x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Za znásilnění a pokus o vraždu patnáctileté dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  11:08

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05

V nadcházejících dnech bude v ČR opět mrznout, v noci na čtvrtek budou podle ČHMÚ přízemní mrazíky...

Ředitel ČT považuje Etický panel za důležitý. Hledá nové členy

24. dubna 2024

Před Velikonocemi rezignovali členové Etického panelu České televize (ČT) kvůli sporům s ředitelem...

Rusové ostřelovali Charkov, Ukrajinci zasáhli ropné sklady u Smolenska

24. dubna 2024  8:33,  aktualizováno  10:59

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1373x
Když mě něco nenechává v klidu, ráda o tom píšu, ať je to cokoliv. Urovnávám si tak myšlenky. Budu ráda, pokud Vás výsledky mého vnitřního úklidu potěší nebo přimějí k zamyšlení.

Seznam rubrik