Advent - předzvěst pohádkové smršti
Má to nějaký hlubší smysl?
Před pár lety se mi dostala do ruky kniha, která se pro mě stala převratným myšlenkovým objevem. Jmenuje se Úchvatná! a její podtitul zní trochu lacině: Odhalte tajemství ženské duše. Napsali ji američtí manželé John a Stasi Eldredge a stěžejní myšlenka by se dala popsat asi takto jednoduše: každá žena v sobě nosí od dětství jednu základní otázku: jsem dost krásná? Naopak každý muž hledá odpověď na svou základní pochybnost: jsem dost dobrý (ve smyslu schopný)? Autoři nabízejí svou teorii o tom, kde tyto otázky vznikají a co se děje, pokud na ně již v dětství není dostatečně ze strany otců (jak vůči dcerám, tak vůči synům) odpovídáno.
Pokud dívenky nejsou utvrzeny nejpozději v pubertě: „Ty jsi moje nejkrásnější milovaná holčička“ a pokud chlapci nejsou svými otci odmalička ujišťováni, že zvládnou v podstatě jakýkoli (životní) úkol, mohou mít tito lidé po celý svůj dospělý život těžké potíže se sebepotvrzením a nezřídka krouží zoufale kolem své vlastní osoby, leckdy coby narcistní osobnosti, a až do konce života nesmírně (a někdy nemírně) touží po vnějších projevech přízně a lásky. Honí se za láskou a uznáním v nejrůznější podobě.
A teď se konečně dostávám k tomu, o čem chci psát. Vedlejší myšlenkou oné knihy je toto: „každý touží žít milostný příběh“. Většina z nás ho zažila, většina už dobře ví, že žádný nezůstane v oné počáteční závratně krásné podobě, a že každý lidský milostný příběh na tomto světě špatně končí, a to buď rozpadem vztahu, nebo smrtí.
Přesto po vlastním milostném příběhu nepřestáváme toužit. Chceme být milováni. Ona touha jako by do nás byla vložena. Je naší základní psychickou potřebou. Čím je člověk starší a prošel už nejrůznějšími vztahy a jejich stádii (od prvotního nadšení přes zevšednění leckdy až ke lhostejnosti či dokonce k nevoli nebo nenávisti), tím více chápe – nebo spíše měl by pochopit – že žádný člověk tuto naši touhu nemůže zcela naplnit, protože se prostě v životě nesetkáváme se svými dokonalými protějšky, které nás budou dobře znát, přesně chápat a konat pro nás to, co právě potřebujeme.
Je-li ale vložena do lidského srdce touha po něčem, co se jeví být naší základní potřebou, pak také musí existovat zdroj jejího naplnění, jak píše C. S. Lewis tuším v knížečce K jádru křesťanství. Je tomu tak totiž se všemi našimi potřebami. Ne všechny jsou vždy uspokojovány ve správném čase a v odpovídající míře, ale obecně vzato existuje způsob uspokojení všech našich základních přirozených potřeb.
Křesťan (nebo ještě obecněji člověk věřící v osobního Boha) by měl dříve nebo později dospět k závěru, že tím, kdo opravdu beze zbytku může naplnit naši touhu po lásce, je jedině sám Bůh, protože jedině dokonalý může dokonale odpovědět na volání našeho srdce po hlubokém vztahu.
Toto volání se odráží i v naší kolektivní psyché, a to v podobě pověstí, mýtů a pohádek. Ve většině klasických pohádek jde v prvé řadě o milostný příběh a zároveň zpravidla i o souboj dobra a zla. V pohádkách jsou zachyceny základní archetypální postavy a situace a důležitým atributem pohádek (alespoň těch klasických středoevropských) je také šťastný konec. Při sledování pohádek se rádi opakovaně necháváme dojmout, když konečně láska zvítězí, zlo je přemoženo, princ vysvobodí svou nevěstu (nebo mnohdy naopak) a jsme upokojeni, že pokud nezemřeli, žijí šťastně až dodnes. Tím, že pohádky znovu a znovu čteme (nebo se dnes na ně spíše díváme), identifikujeme se s jejich hlavními postavami a posilujeme se tak v důvěře v náš vlastní šťastný konec příběhu. Uzdravuje se tak a oživuje naše psychika.
Podobně fungují také romantické filmy – pohádky pro velké holky. Je jen potřeba dobře rozlišovat realitu a skutečnost a neočekávat v reálném životě divukrásnou princeznu, prince na bílém koni, či pana Božského. Tím, že se ve filmech někdy označuje dokonalý vysněný muž jako „pan Božský“, se tvůrci mimoděk dotýkají jedné zajímavé skutečnosti. Pokud se na film začneme dívat jako na odraz toho největšího příběhu dějin – tj. příběhu lásky mezi Bohem a člověkem, vidíme náhle romantické filmové a pohádkové příběhy úplně jinou optikou a pochopíme, proč nás tak přitahují a dojímají. Putování filmových postav za láskou přes všechny překážky až ke konečnému závěru, kterým je mnohdy svatba nebo alespoň poznání osudové vzájemné blízkosti, totiž rezonuje s naší (třeba i neuvědomovanou) touhou po ideálním partnerovi - po Bohu.
Všechny milostné příběhy jsou nakonec zrcadlením toho Základního Velkého Příběhu, jehož jsme všichni aktéři. Všichni jsme zakleté princezny či zkamenělí princové, kteří potřebují být vysvobozeni a zachráněni pro šťastný život bez konce. My křesťané věříme, že kdysi dávno chodil po zemi někdo, kdo statečně bojoval za naši záchranu, obětoval svůj lidský život a slíbil, že se pro nás vrátí a učiní nás šťastnými v nějakém jiném, lepším světě. A to je přece nádherné a nadějeplné.
Proto plakat u pohádek je rozhodně v pořádku. Není to výraz nějakého neplodného sentimentu, ale výraz nejvnitřnější, až bolestné touhy srdce a duše po lásce a blaženosti bez konce, po péči, naplnění, pochopení a ocenění Tím, kdo nás nejlépe zná a nezměrně miluje. A my věříme, že nám toto všechno chce dát. Stačí nabídku přijmout.
Kateřina Štojrová
Koronavirus má potenciál uzdravit svět
Omlouvám se všem, co nemohou ani čut slova křesťanství, Kristus a Antikrist. Omlouvám se všem ekonomům a křesťanským teologům za mou soukromou představu o spáse světa.
Kateřina Štojrová
Jak plníte bobříka odvahy?
Měli jste rádi tábory a bojové hry? Já jsem kolektivní zábavu a jakékoli závodění nesnášela. Ale teď spolu s vámi hraju jednu obří bojovku. Vítězství je jisté, nebojte.
Kateřina Štojrová
Kde končí tolerance? (2)
Tato otázka stále visí ve vzduchu. Co všechno bude ještě schopna tolerovat příroda, aniž by nás začala „natvrdo“ ničit? Kolik kulturních světů se vejde do Evropy? Kolik skandálů a kauz ještě sneseme na naší politické scéně?
Kateřina Štojrová
Právo na dítě aneb Kdo se tady úplně zbláznil
Nedávno si několik politiků vyměňovalo názory na hranice asistované reprodukce. Který z jejich názorů už není možné považovat za normální? A je vůbec potřeba, abychom se vzájemně takto nálepkovali?
Kateřina Štojrová
Prosím, prosím ukliďme Česko!
Tak konečně jsem to udělala. Vzala jsem doma velký pytel, rukavice, a vydala jsem se vyčistit svou oblíbenou procházkovou trasu od odpadků. Nikdo jiný to za mě totiž neudělá.
Kateřina Štojrová
Bohéma - znamení doby postfaktické
V době postfaktické lidem přestává záležet na hledání pravdy a pochopení skutečnosti. Fakta už málokoho zajímají – důležitější jsou vzbuzované emoce. S touto kartou hráli, možná nevědomky, tvůrci seriálu Bohéma.
Kateřina Štojrová
Drazí spoluobčané, dusíme se ve vlastní šťávě
a jejími hlavními ingrediencemi jsou naše lenost, rozežranost, sobectví a bezohlednost. O čem to tu mluvím? O prapříčinách mnohého trápení; nejen toho aktuálního se špinavým vzduchem.
Kateřina Štojrová
Kde končí tolerance?
Tak, jako se každý lék může stát pro tělo jedem a naopak leckteré jedy jsou ve správném množství a správné situaci lékem, lze něco podobného říci i o vlivu svobody a tolerance na společnost. I zde záleží na správném dávkování.
Kateřina Štojrová
Už mě vážně štvete!
Jdete mi na nervy vy, co jste mi v minulých týdnech na potkání s rozzářenýma očima hlásili, jaké že máme krásné počasí. „To je dneska krásnej den, viď? Jak se dnes udělalo hezky na tu pouť!“ Jenže když se podívám ven na trávníky
Kateřina Štojrová
Pasažéři na palubě Titaniku chytají pokémony
Kdo si hraje, nezlobí, že? Nechci být příznivcem konspiračních teorií, ale když jsem četla o miliónech fanoušků hry Pokémon GO, tak mě napadlo, čí je to asi zájem; komu prospěje (kromě tvůrců a distributorů hry),
Kateřina Štojrová
Naposledy píšu o depresi. Aspoň doufám...
Jak se to tedy seběhlo, že jsem tak zčista jasna zahodila všechny prášky? Nejdřív jsem musela bezezbytku přijmout svou momentální životní situaci a zbavit se různých strachů.
Kateřina Štojrová
Jak jsem chtěla zvítězit nad depresí a nakonec jsem ... vyhrála
Většinu svého života – prakticky od dětství – jsem si myslela, že jednou skončím u psychiatra, což se nakonec stalo. Někdo by mohl říci, že jde o klasické sebenaplňující proroctví.
Kateřina Štojrová
Proč jsem se vybodla na práci pro stát
Už jste někdy použili výraz „svět se zbláznil“? Vážně ne? Pak jste zřejmě nikdy nepracovali ve státní správě. Vy, ani vaši blízcí nebo kamarádi.
Kateřina Štojrová
Jak vést poradu s tupou hlavou
Podle jednoho psychologického škatulkování jsem tzv. sebezáchovný typ. Znamená to, že málokdy nechávám něco náhodě. Vždy připraven!
Kateřina Štojrová
Jak jsem si léčila depresi
Když jsem já natvrdlá pochopila na základě dálkové intervence léčitele, že všechny mé podivné fyzické i psychické obtíže lze zahrnout pod diagnózu deprese, zbývalo jediné. Najít psychiatra,
Kateřina Štojrová
Jak vypadá pořádná depka
Asi je každému jasné, že co depresivní pacient, to jiná kombinace příznaků, jiný obraz duševní choroby, který se navíc různě obměňuje v čase.
Kateřina Štojrová
Jak jsem se definitivně zbláznila
Ačkoli jsem odjakživa tušila, že jsem depresivní typ, a čas od času mě potkávaly dost nepříjemné sešupy nálady, vždycky jsem zvládala běžný život s přehledem.
Kateřina Štojrová
Proč jsem se zbláznila (část čtvrtá)
Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.
Kateřina Štojrová
Proč jsem se zbláznila (část třetí)
Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.
Kateřina Štojrová
Proč jsem se zbláznila (část druhá)
Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 29
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1373x