Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vypadá pořádná depka

Asi je každému jasné, že co depresivní pacient, to jiná kombinace příznaků, jiný obraz duševní choroby, který se navíc různě obměňuje v čase.

Mě na tom všem snad nejvíc překvapilo, že jsem svou nemoc nerozpoznala. Já, která přečetla spousty knih o psychologii, psychosomatice, duševní hygieně, osobnostním růstu, duchovních záležitostech, o nemocech a zdraví v nejrůznějších souvislostech. V knihovně mi na čestném místě trůnila příručka Jak zvládat depresi (Jaro Křivohlavý, Grada Publishing, a.s., 2003), kterou jsem si pořídila, abych více rozuměla svému někdejšímu depresivnímu příteli a abych se ujistila, že se v jeho diagnóze nepletu.

Nejdřív jsem se domnívala, že jsem jen hrozně unavená a vyčerpaná – a nebylo divu, po tak náročném půlroce. Ale to zdaleka nebylo celé. Moje rozhodovací schopnosti klesly na nulu. Nevěděla jsem, co si vzít na sebe, co nakoupit, co uvařit, jak to uvařit. Pamatuji si přízračnou scénu, kdy jsem na Štědrý den dopoledne stála na náměstí, telefonovala s Adamem a nedovedla se vyjádřit, jestli k nám má přijet na Vánoce nebo bude lepší, když zůstane doma. Každá varianta mi připadala totálně špatná a pro mě nesnesitelná. Byla jsem naprosto zmatená, měla jsem dojem, že už svůj život neovládám a nevím, co dál. S vypětím všech sil jsem absolvovala všechny potřebné vánoční práce a rituály. Jediný okamžik, kdy jsem cítila nějakou stopu radosti, byl improvizovaný zpěv koled u betléma v kostele. Zbytek byla čirá temnota.

Když tedy dvanáctidenní vánoční volno nepomohlo a naopak mi bylo hůř a hůř, takže jsem únavou nemohla ani zvednout ruce, roztřásala mě zimnice, bolela mě celá horní polovina zad a jasně jsem cítila, že jsem nemocná, šla jsem druhého ledna do práce zařídit to nejpotřebnější, pověřit kolegyni mým zastupováním a oznámit, že mám nějakou virózu a musím si jít pro neschopenku. Strašně jsem se bála, že to všichni pochopí jako moje selhání, nezodpovědnost a projev strachu z výkonu nové funkce. V té nejvypjatější době, kdy bylo potřeba nastavit spoustu věcí jinak a rozhodovat, jak se co bude dělat za nového organizačního uspořádání, já se válím doma. Naštěstí všichni viděli, jak příšerně vypadám a že tedy zřejmě nesimuluji.

Doktor mi uvěřil taky, i když jemu jsem musela trošku zalhat o zvýšené teplotě. Bez teploty člověk nemá nárok, aby byl uznán práce neschopným, pokud nemá potvrzenou nějakou pořádnou nemoc jako nekompenzovanou cukrovku, ischemickou chorobu srdeční, selhání ledvin a tak podobně. Byl mi doporučen paralen, postel a dostatek tekutin. Bylo mi hůř a hůř; nechápala jsem, co se děje. Přepadal mě intenzivní dojem, že umírám. Umřu a ani se nedozvím, na co jsem umřela!

Hodiny jsem trávila v posteli v nekonečných myšlenkových smyčkách: „Bože, prosím Tě, uzdrav mě! Neopouštěj mě! Bože můj, proč jsi mě opustil! Je mi tak strašně zle, co mám dělat? Mám se nechat odvézt do nemocnice? Smiluj se nade mnou! Co mám dělat? Pomoz mi! Co mi je? Co to se mnou je? Uzdrav mě, prosím… Nic. Žádná odpověď, žádná změna.

Jeden den se k tomu všemu přidaly hodně podivné pocity u srdce spojené s úzkostí. To už jsem brečela strachy a v tom stavu mě našla moje dcera… Službu konající mladý internista na pohotovosti mi nic nevyčítal; zřejmě má přes svůj nízký věk už bohaté zkušenosti se zvládáním panických atak, ale v mém případě vyjádřil názor, že do srdeční krajiny se mi spíš promítají problémy z oblasti žaludku. To mě trochu uklidnilo; tuto verzi jsem pak podsunula i praktikovi, který mě promptně vybavil nějakými tabletkami, a já žila v domnění, že tím už se všechno konečně vyřeší.

Týden na neschopence nevyřešil nic. Bolestivé napětí v rukou a zádech nepovolovalo. Nebyla jsem schopná jíst, úplně vymizel i pocit hladu, jídlo mi snad poprvé v životě nechutnalo, protože jsem necítila žádné chutě. Začala jsem hubnout. Strach, že neplním své pracovní povinnosti a dostanu se kvůli tomu u zaměstnavatele na černou listinu, mě téměř neopouštěl. Byla to doba informační exploze, kdy přicházelo třeba dvacet obsáhlých pracovních e-mailů za den. Už v životě to nepřečtu, nedoženu, ujede mi vlak! Navíc jsem číst ani nebyla schopná. Nerozuměla jsem smyslu vět, nedokázala jsem se soustředit.

Začaly mi dělat těžké problémy docela obyčejné denní úkony: umýt si vlasy, proč? Ostříhat nehty, no jo, už musím, to už fakt musím. Obléknout si něco jiného než pyžamo a župan; k čemu to? Župan je špinavý, ale nemám sílu to řešit, už nemůžu. Už fakt nemůžu. Nevidím před sebou nic, na co bych se mohla těšit. Existují jen věci, kterých se bojím. Sevření na hrudníku postupovalo až do krku. Už několik měsíců jsem neusnula jinak, než s práškem na spaní.

Každému se občas stává, že jde do kuchyně a tam najednou neví, co vlastně chtěl. Jenže mně takové výpadky krátkodobé paměti přepadaly třeba třicetkrát za den. Vzala jsem si už ten prášek nebo ne? Co jsem to… proč sem jdu? Tma v hlavě, tma před očima. Vždyť já přestávám vidět! Možná mám mozkovou mrtvici. Jaké že to má příznaky? Mám zavolat na neurologii? Nezvládnu to. Ach pomozte mi někdo! Neustálá zima. Často jsem kontrolovala termostat topení. Dvaadvacet a půl, třiadvacet a já se třesu. Nohy, ruce i nos jako kusy ledu. Strašně mi padají vlasy. Strach se střídá s apatií. Už nevím co dál, nevím nic. Nevím, jaký smysl můj život vlastně má. Děti jsou velké, nepotřebují mě, práce mě nebaví, ale nic jiného neumím. Návrat do práce nezvládnu. Co mám dělat? Já nevím, co mám dělat…

„Zavolej panu Vítkovi,“ radil mi Adam. Pan Vítek je náš známý, léčitel. Podle Adama má určité jasnovidné schopnosti, ledacos rozpozná i na dálku a nikdy se nemýlí; ale já o tom všem tak úplně přesvědčená nejsem. Nejvíc si pana Vítka cením jako šikovného fyzioterapeuta, který mi vždycky napraví jakoukoli část páteře. Ale ta jasnozřivost… to nevím.  Navíc nikomu nedokážu zavolat; jen bych do telefonu brečela. Adam se tedy smiluje a zavolá panu Vítkovi sám.

„Chceš vědět, co Ti je?“ „No samozřejmě, že chci!“ „Podle pana Vítka máš depresi a jsou v zásadě dvě možnosti. Buď se vykašleš na svou práci a půjdeš třeba do lesa sázet stromky, anebo je nutná medikace. Tak si můžeš vybrat.“

Tak deprese. DEPRESE! Jak to, že mi to nedošlo? Vždyť je to jasný jak facka. Potřebuju psychiatra.

 

Autor: Kateřina Štojrová | pátek 22.7.2016 13:03 | karma článku: 28,03 | přečteno: 2057x
  • Další články autora

Kateřina Štojrová

Koronavirus má potenciál uzdravit svět

Omlouvám se všem, co nemohou ani čut slova křesťanství, Kristus a Antikrist. Omlouvám se všem ekonomům a křesťanským teologům za mou soukromou představu o spáse světa.

30.3.2020 v 12:14 | Karma: 16,67 | Přečteno: 594x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Jak plníte bobříka odvahy?

Měli jste rádi tábory a bojové hry? Já jsem kolektivní zábavu a jakékoli závodění nesnášela. Ale teď spolu s vámi hraju jednu obří bojovku. Vítězství je jisté, nebojte.

28.3.2020 v 9:27 | Karma: 9,47 | Přečteno: 256x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Kde končí tolerance? (2)

Tato otázka stále visí ve vzduchu. Co všechno bude ještě schopna tolerovat příroda, aniž by nás začala „natvrdo“ ničit? Kolik kulturních světů se vejde do Evropy? Kolik skandálů a kauz ještě sneseme na naší politické scéně?

23.8.2017 v 17:50 | Karma: 18,09 | Přečteno: 517x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Právo na dítě aneb Kdo se tady úplně zbláznil

Nedávno si několik politiků vyměňovalo názory na hranice asistované reprodukce. Který z jejich názorů už není možné považovat za normální? A je vůbec potřeba, abychom se vzájemně takto nálepkovali?

28.4.2017 v 19:03 | Karma: 30,87 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Prosím, prosím ukliďme Česko!

Tak konečně jsem to udělala. Vzala jsem doma velký pytel, rukavice, a vydala jsem se vyčistit svou oblíbenou procházkovou trasu od odpadků. Nikdo jiný to za mě totiž neudělá.

29.3.2017 v 11:06 | Karma: 18,50 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Bohéma - znamení doby postfaktické

V době postfaktické lidem přestává záležet na hledání pravdy a pochopení skutečnosti. Fakta už málokoho zajímají – důležitější jsou vzbuzované emoce. S touto kartou hráli, možná nevědomky, tvůrci seriálu Bohéma.

22.2.2017 v 11:21 | Karma: 37,17 | Přečteno: 4062x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Drazí spoluobčané, dusíme se ve vlastní šťávě

a jejími hlavními ingrediencemi jsou naše lenost, rozežranost, sobectví a bezohlednost. O čem to tu mluvím? O prapříčinách mnohého trápení; nejen toho aktuálního se špinavým vzduchem.

25.1.2017 v 14:55 | Karma: 15,86 | Přečteno: 797x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Advent - předzvěst pohádkové smršti

Nastaly temné dny, které by se bez přicházejících Vánoc daly přežít jen těžko. Televizní kanály nás pomalu připravují na pořádnou nálož pohádek, které mají konec roku projasnit. Chceme to tak. Dramaturgové určitě vědí, co dělají.

9.12.2016 v 10:31 | Karma: 11,27 | Přečteno: 224x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Kde končí tolerance?

Tak, jako se každý lék může stát pro tělo jedem a naopak leckteré jedy jsou ve správném množství a správné situaci lékem, lze něco podobného říci i o vlivu svobody a tolerance na společnost. I zde záleží na správném dávkování.

12.10.2016 v 14:30 | Karma: 20,64 | Přečteno: 876x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Už mě vážně štvete!

Jdete mi na nervy vy, co jste mi v minulých týdnech na potkání s rozzářenýma očima hlásili, jaké že máme krásné počasí. „To je dneska krásnej den, viď? Jak se dnes udělalo hezky na tu pouť!“ Jenže když se podívám ven na trávníky

30.9.2016 v 9:19 | Karma: 21,97 | Přečteno: 1095x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Štojrová

Pasažéři na palubě Titaniku chytají pokémony

Kdo si hraje, nezlobí, že? Nechci být příznivcem konspiračních teorií, ale když jsem četla o miliónech fanoušků hry Pokémon GO, tak mě napadlo, čí je to asi zájem; komu prospěje (kromě tvůrců a distributorů hry),

22.9.2016 v 20:14 | Karma: 19,53 | Přečteno: 490x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Naposledy píšu o depresi. Aspoň doufám...

Jak se to tedy seběhlo, že jsem tak zčista jasna zahodila všechny prášky? Nejdřív jsem musela bezezbytku přijmout svou momentální životní situaci a zbavit se různých strachů.

30.8.2016 v 10:46 | Karma: 17,93 | Přečteno: 521x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak jsem chtěla zvítězit nad depresí a nakonec jsem ... vyhrála

Většinu svého života – prakticky od dětství – jsem si myslela, že jednou skončím u psychiatra, což se nakonec stalo. Někdo by mohl říci, že jde o klasické sebenaplňující proroctví.

26.8.2016 v 14:11 | Karma: 21,49 | Přečteno: 1212x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se vybodla na práci pro stát

Už jste někdy použili výraz „svět se zbláznil“? Vážně ne? Pak jste zřejmě nikdy nepracovali ve státní správě. Vy, ani vaši blízcí nebo kamarádi.

15.8.2016 v 13:53 | Karma: 45,21 | Přečteno: 15008x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak vést poradu s tupou hlavou

Podle jednoho psychologického škatulkování jsem tzv. sebezáchovný typ. Znamená to, že málokdy nechávám něco náhodě. Vždy připraven!

8.8.2016 v 15:00 | Karma: 19,05 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak jsem si léčila depresi

Když jsem já natvrdlá pochopila na základě dálkové intervence léčitele, že všechny mé podivné fyzické i psychické obtíže lze zahrnout pod diagnózu deprese, zbývalo jediné. Najít psychiatra,

4.8.2016 v 8:33 | Karma: 20,56 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak jsem se definitivně zbláznila

Ačkoli jsem odjakživa tušila, že jsem depresivní typ, a čas od času mě potkávaly dost nepříjemné sešupy nálady, vždycky jsem zvládala běžný život s přehledem.

19.7.2016 v 13:27 | Karma: 19,26 | Přečteno: 835x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se zbláznila (část čtvrtá)

Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.

14.7.2016 v 9:08 | Karma: 16,95 | Přečteno: 647x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se zbláznila (část třetí)

Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.

11.7.2016 v 17:51 | Karma: 17,44 | Přečteno: 672x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se zbláznila (část druhá)

Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.

14.6.2016 v 12:40 | Karma: 18,56 | Přečteno: 710x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1373x
Když mě něco nenechává v klidu, ráda o tom píšu, ať je to cokoliv. Urovnávám si tak myšlenky. Budu ráda, pokud Vás výsledky mého vnitřního úklidu potěší nebo přimějí k zamyšlení.

Seznam rubrik