Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ženský existenciální výkřik: Nemám co na sebe!

Je to dost hloupé. Šatník praská ve švech, ale já mám stále problém se obléknout tak, abych byla spokojená. Jako dítě jsem věčně nosila oblečení po své tetě. Následkem je, že si dodnes neumím šaty snadno vybrat a zkombinovat.

V jednom horkém letním odpoledni jsme hledali stín a osvěžení v obřím nákupním centru. Doufala jsem, že bych se mohla porozhlédnout po obchodech. Jenže ten ohromný prostor přeplněný věcmi, lidmi, zvuky a informacemi mě znejistil natolik, že se mi začala motat hlava už na prvním eskalátoru. Naštěstí se mé stavy (zatím) nepodobají panické poruše, takže jsem neměla nutkání zavolat si záchranku. Ale bylo mi okamžitě jasné, že z nákupu nic nebude. Mám trochu pochroumaný mozek: přílišné množství podnětů často vyvolá závratě nebo nezvladatelnou únavu. Běhat půl dne po obchodech je pro mě zkrátka aktivita z říše sci-fi.

Problém spočívá v tom, že pak mám při nakupování oblečení dosti omezený akční rádius. V našem menším městě si můžu vybrat z přehršle přecpaných zanedbaných krámků ("Neceté tričkó, halenká? Máme hezký. Svetry nový tady, hezký taky…"), anebo navštívit poněkud předražené butiky, těžící z neexistující rovnocenné konkurence. Pořád doufám, že jednou někde objevím ten Můj obchod, kde budou nabízet decentní módu z kvalitních materiálů za přijatelné ceny, a kde budu nakupovat úplně všechno. (A tudíž nikam jinam nebudu muset.) Ovšem to je taky sci-fi.

Jednu dobu už jsem si myslela, že jsem takový vysněný obchod našla. Neměli sice kabáty a bundy, ale jinak tam byla k vidění velice ženská a lehce romantická móda, hezky kombinovatelná, nositelná, krásně barevná a často z bio bavlny. Z nějakého neznámého důvodu časem změnili designéry nebo obchodní strategii, přiblížili se k masám, začali nabízet rozdrbané rifle a jakási beztvará orvaná trika a byl konec. Nejen mých nákupů, ale i jedné značky, protože málo platné: chcete-li se udržet v nájmu v centru Prahy, musíte toho prodat hodně anebo za hodně peněz, a k tomu potřebujete zaujmout něčím zvláštním. Být tak mladá a bohatá, asi bych si zkusila takový obchod otevřít. Leč nejsem ani jedno.

Vlastně – jeden tip na příjemné nakupování právě teď mám, ovšem z pochopitelných důvodů vám ho nemohu prozradit. Na první pohled parádní pestrobarevný výběr, ceny slušné, materiály se zdají být kvalitní. Ovšem můj první úlovek dopadl neslavně. Modrá viskózová halenka s drobným bílým vzorečkem při šetrném (!) ručním praní tak pustila barvu, že na ní při sušení zůstaly v místech skladů tmavě modré pruhy. Jak se lakonicky vyjádřil můj přítel – zbývá reklamace nebo kontejner. A to ani neberu v úvahu, že se srazila. Už vážně nevím, co s tím.

Občas se taky stane, že mě při nakupování postihne nezvladatelná nerozhodnost, čímž se stávám snadnou kořistí snaživých prodavaček. Po návratu domů se nešťastně producíruju před zrcadlem v něčem podivném, co mi nesedí, není v mém stylu a barevnosti, případně co si naprosto nemám kam vzít. Jsem dosti disciplinovanou bytostí, takže i takovéto „must have“ kousky se snažím nosit. Jak se v tom asi cítím, je zřejmé. Zvlášť můj zimní šatník (šedá, černá, fialová a modrá) mě začíná natolik iritovat, že bych nejradši všechno nacpala do pytlů a vyházela (včetně bot). Před tímto zoufalým činem mě chrání jen vědomí, že si pak nedokážu nic nového pořídit a tudíž bych na nákup musela zřejmě v županu nebo starých plesových šatech.

Abych nebyla tolik vystresovaná z hrozícího nebezpečí, že si zase přinesu něco příšerného za spoustu peněz, učím se od mé dcery nakupovat v second handech. Chce to trochu víc času; trpělivě probírat ramínko za ramínkem, nechávat bez povšimnutí neoblíbené barvy, ale vyzkoušet i zdánlivě nemožné střihy a velikosti. Na závěr pak důkladně prohlédnout stupeň opotřebení a případné vady, a ono se tu a tam něco zajímavého a šmrncovního vyloupne. Ale ne tak často, jak bych potřebovala.

Je to paradox – v hrabácích je často k nalezení odložené oblečení z daleko kvalitnějších materiálů, než lze koupit ve většině tuzemských obchodů. To asi proto, že jej odložili občané zemí na západ od našich hranic. Taky se vám zdá, že u nás prodávané konfekční oblečení za poslední roky zparchantělo? Nudné a stále stejné barvy na svrchním ošacení, nepoddajné, nepříjemné a neprodyšné materiály (zvlášť na trenčkotech a některých bundách), nedbalé zpracování, mizerná krejčovina, nevkusná přeplácanost většiny triček. A kam se podělo plisování, žabičkování, skládané sukně, halenky s légou nebo zapínáním na zádech, kombiné a půlové spodničky, samet, manšestr a dyftýn (správně duvetyn)? Rovně střižené kalhoty aby pohledal. (No, možná to dělají ty závratě, že pořádně nevidím.)

A mohl by mi někdo kompetentní vysvětlit, proč jsou skoro všechny letní trička a halenky tak trapně průhledné? Jasně, nízká gramáž tkaniny znamená nižší výrobní náklady. Na dámě s velikostí 44 a výše to ovšem musí vypadat skvěle. (Jen mi prosím neříkejte, že v pětatřicetistupňovém vedru máme na sebe něco vrstvit.)

Když si tedy nikde nic nevyberu, pokouším se dělat z nouze ctnost a říkám si, že se budu chovat ekologicky; všechno co už mám, pořádně unosím, a tím ochráním mnohé Asiatky před nestydatým vykořisťováním a naši matičku Zemi před drancováním surovin a znečištěním. Ale občas si sebekriticky mumlám variaci repliky z filmu Deník Bridget Jonesové: vždyť vypadám jak po návratu z Osvětimi! Trochu se bojím, aby mi to nakonec nezačalo být jedno.

Autor: Kateřina Štojrová | úterý 17.5.2016 16:13 | karma článku: 12,53 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Kateřina Štojrová

Koronavirus má potenciál uzdravit svět

Omlouvám se všem, co nemohou ani čut slova křesťanství, Kristus a Antikrist. Omlouvám se všem ekonomům a křesťanským teologům za mou soukromou představu o spáse světa.

30.3.2020 v 12:14 | Karma: 16,67 | Přečteno: 594x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Jak plníte bobříka odvahy?

Měli jste rádi tábory a bojové hry? Já jsem kolektivní zábavu a jakékoli závodění nesnášela. Ale teď spolu s vámi hraju jednu obří bojovku. Vítězství je jisté, nebojte.

28.3.2020 v 9:27 | Karma: 9,47 | Přečteno: 256x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Kde končí tolerance? (2)

Tato otázka stále visí ve vzduchu. Co všechno bude ještě schopna tolerovat příroda, aniž by nás začala „natvrdo“ ničit? Kolik kulturních světů se vejde do Evropy? Kolik skandálů a kauz ještě sneseme na naší politické scéně?

23.8.2017 v 17:50 | Karma: 18,09 | Přečteno: 517x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Právo na dítě aneb Kdo se tady úplně zbláznil

Nedávno si několik politiků vyměňovalo názory na hranice asistované reprodukce. Který z jejich názorů už není možné považovat za normální? A je vůbec potřeba, abychom se vzájemně takto nálepkovali?

28.4.2017 v 19:03 | Karma: 30,87 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Prosím, prosím ukliďme Česko!

Tak konečně jsem to udělala. Vzala jsem doma velký pytel, rukavice, a vydala jsem se vyčistit svou oblíbenou procházkovou trasu od odpadků. Nikdo jiný to za mě totiž neudělá.

29.3.2017 v 11:06 | Karma: 18,50 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Bohéma - znamení doby postfaktické

V době postfaktické lidem přestává záležet na hledání pravdy a pochopení skutečnosti. Fakta už málokoho zajímají – důležitější jsou vzbuzované emoce. S touto kartou hráli, možná nevědomky, tvůrci seriálu Bohéma.

22.2.2017 v 11:21 | Karma: 37,17 | Přečteno: 4062x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Drazí spoluobčané, dusíme se ve vlastní šťávě

a jejími hlavními ingrediencemi jsou naše lenost, rozežranost, sobectví a bezohlednost. O čem to tu mluvím? O prapříčinách mnohého trápení; nejen toho aktuálního se špinavým vzduchem.

25.1.2017 v 14:55 | Karma: 15,86 | Přečteno: 797x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Advent - předzvěst pohádkové smršti

Nastaly temné dny, které by se bez přicházejících Vánoc daly přežít jen těžko. Televizní kanály nás pomalu připravují na pořádnou nálož pohádek, které mají konec roku projasnit. Chceme to tak. Dramaturgové určitě vědí, co dělají.

9.12.2016 v 10:31 | Karma: 11,27 | Přečteno: 224x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Kde končí tolerance?

Tak, jako se každý lék může stát pro tělo jedem a naopak leckteré jedy jsou ve správném množství a správné situaci lékem, lze něco podobného říci i o vlivu svobody a tolerance na společnost. I zde záleží na správném dávkování.

12.10.2016 v 14:30 | Karma: 20,64 | Přečteno: 876x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Už mě vážně štvete!

Jdete mi na nervy vy, co jste mi v minulých týdnech na potkání s rozzářenýma očima hlásili, jaké že máme krásné počasí. „To je dneska krásnej den, viď? Jak se dnes udělalo hezky na tu pouť!“ Jenže když se podívám ven na trávníky

30.9.2016 v 9:19 | Karma: 21,97 | Přečteno: 1095x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Štojrová

Pasažéři na palubě Titaniku chytají pokémony

Kdo si hraje, nezlobí, že? Nechci být příznivcem konspiračních teorií, ale když jsem četla o miliónech fanoušků hry Pokémon GO, tak mě napadlo, čí je to asi zájem; komu prospěje (kromě tvůrců a distributorů hry),

22.9.2016 v 20:14 | Karma: 19,53 | Přečteno: 490x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Naposledy píšu o depresi. Aspoň doufám...

Jak se to tedy seběhlo, že jsem tak zčista jasna zahodila všechny prášky? Nejdřív jsem musela bezezbytku přijmout svou momentální životní situaci a zbavit se různých strachů.

30.8.2016 v 10:46 | Karma: 17,93 | Přečteno: 521x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak jsem chtěla zvítězit nad depresí a nakonec jsem ... vyhrála

Většinu svého života – prakticky od dětství – jsem si myslela, že jednou skončím u psychiatra, což se nakonec stalo. Někdo by mohl říci, že jde o klasické sebenaplňující proroctví.

26.8.2016 v 14:11 | Karma: 21,49 | Přečteno: 1212x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se vybodla na práci pro stát

Už jste někdy použili výraz „svět se zbláznil“? Vážně ne? Pak jste zřejmě nikdy nepracovali ve státní správě. Vy, ani vaši blízcí nebo kamarádi.

15.8.2016 v 13:53 | Karma: 45,21 | Přečteno: 15008x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak vést poradu s tupou hlavou

Podle jednoho psychologického škatulkování jsem tzv. sebezáchovný typ. Znamená to, že málokdy nechávám něco náhodě. Vždy připraven!

8.8.2016 v 15:00 | Karma: 19,05 | Přečteno: 1374x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak jsem si léčila depresi

Když jsem já natvrdlá pochopila na základě dálkové intervence léčitele, že všechny mé podivné fyzické i psychické obtíže lze zahrnout pod diagnózu deprese, zbývalo jediné. Najít psychiatra,

4.8.2016 v 8:33 | Karma: 20,56 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak vypadá pořádná depka

Asi je každému jasné, že co depresivní pacient, to jiná kombinace příznaků, jiný obraz duševní choroby, který se navíc různě obměňuje v čase.

22.7.2016 v 13:03 | Karma: 28,03 | Přečteno: 2057x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Jak jsem se definitivně zbláznila

Ačkoli jsem odjakživa tušila, že jsem depresivní typ, a čas od času mě potkávaly dost nepříjemné sešupy nálady, vždycky jsem zvládala běžný život s přehledem.

19.7.2016 v 13:27 | Karma: 19,26 | Přečteno: 835x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se zbláznila (část čtvrtá)

Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.

14.7.2016 v 9:08 | Karma: 16,95 | Přečteno: 647x | Diskuse| Osobní

Kateřina Štojrová

Proč jsem se zbláznila (část třetí)

Abych si ujasnila, čím to je, že večer usnu jen s práškem pod jazykem a pod polštářem, píšu jakýsi terapeutický deník – příběh mého života trochu na přeskáčku. Snad se při tom psaní už konečně ze všeho poučím. Třeba i někdo jiný.

11.7.2016 v 17:51 | Karma: 17,44 | Přečteno: 672x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1373x
Když mě něco nenechává v klidu, ráda o tom píšu, ať je to cokoliv. Urovnávám si tak myšlenky. Budu ráda, pokud Vás výsledky mého vnitřního úklidu potěší nebo přimějí k zamyšlení.

Seznam rubrik