Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Choď mezi lidi aneb Cesta do jámy lvové

Kapitola z imaginárního deníku člověka s úzkostně-depresivní poruchou. A s lehoulinkým aspergerem. Mírnou sociální fobií. Možná i hypochondrií.

Abych se donutila komunikovat a tím na chvíli překonala svou patologickou introverzi, slíbila jsem kamarádce, že ji doprovodím na přednášku. Tedy psa by nevyhnal. Kdybych nevěděla, že na mě Eva čeká před kulturákem a zajímavost akce je zaručena osobou známého filozofa, asi bych to vzdala, zapnula topení a uvařila čaj. Konec dubna, ale momentální počasí silně připomíná Vivaldiho Zimu. Musím si pospíšit.

Jednou z vlastností, která se u mě v poslední době nějak zvrtla, je dochvilnost. Dřív jsem razila heslo „raději o deset minut dřív než o minutu později“ a bývala jsem pro tuto obsesi častým objektem laskavých poznámek mých dětí i Adama. Ale zdá se, že nedávno jsem ono heslo vyměnila za „nikdy nevycházím z domu bez rtěnky“. Vypadá to jako docela pozitivní a zdravá změna, ale nutno přiznat, že za mizející dochvilností je spíš určitá apatie než nějaký free pocit. A rtěnka bývá často jediný pokus, jak dodat depresí strhanému obličeji nějaký výraz a sobě alespoň minimální sebeúctu.

Takže musím spěchat, ať tam Eva dlouho nemrzne. Očima vybírám nejkratší přímky v rámci křivolaké ulice a přejdu proto na druhý chodník. Rázuji si to celkem energicky. Nakonec tam přece jen budu včas. Mlask. Doparoma! Jedna z těch uvolněných dlaždic mě dostala. Jak jsem jí šlápla na břicho, vyzvrátila na moji nohavici blátivou břečku, kterou spolykala předchozí deštivou noc. Do háje, to teda vypadám. Zkusím nabrat trochu čerstvého sněhu z chodníku, kterého bych se jindy nedotkla ani dvoumetrovou tyčí, a rozmatlat blátivé fleky po riflích tak, aby byly míň nápadné. Vlastně díky Bohu za tu apatii. Dřív bych se otočila a se slzami v očích se vrátila domů přemítajíc o tom, proč zrovna já jsem takový magor. Místo toho jsme si našly krásná místa ve druhé řadě mezi studentkami univerzity třetího věku 70+ a všechny myslím laskavě přehlížejí, že od kolen dolů vypadám jako bezdomovec.

Zvláštní: vždycky mě tak trochu překvapí, jak mile a vstřícně se ke mně hlásí řada bývalých kolegů a známých. Ačkoli to vím, stejně moje cesty mezi lidi vypadají takhle: mozek se z nějakých podvědomých příčin hrozí toho, že bude muset komunikovat a začíná částečně odpojovat zrak, schopnost soustředění, paměť a rovnováhu. Tyto projevy úzkosti narůstají s tím, jak dobře si uvědomuji svůj nenormální stav, svou zranitelnost, a jak se bojím, že to na mně každý pozná. Je to začarovaný kruh. Podle Adama ale klamu tělem; není na mně vidět vůbec nic.

Když pak dojde na věc, opravdu někoho potkám a výsledkem je delší hovor, všechno probíhá normálně a uklidním se. Začínám to chápat: moje běsy vylézaji z děr, když jsem jen sama se sebou, ale bojím se, že už brzy budu hodnocena a shledána nedostatečnou. Největším nepřítelem je tedy mé vlastní Ego, které si tak moc přeje, aby ho ostatní přijali a docenili. A protože oni to zpravidla dělají (alespoň navenek), můžu jen potvrdit: ano, chodit mezi lidi opravdu zlepšuje náladu. Takže kdo řešíte podobné problémy: socializujte se, abyste se desenzibilizovali. (Fuj! Češtino, promiň.)

Autor: Kateřina Štojrová | čtvrtek 5.5.2016 11:12 | karma článku: 13,70 | přečteno: 479x
  • Další články autora

Kateřina Štojrová

Koronavirus má potenciál uzdravit svět

Omlouvám se všem, co nemohou ani čut slova křesťanství, Kristus a Antikrist. Omlouvám se všem ekonomům a křesťanským teologům za mou soukromou představu o spáse světa.

30.3.2020 v 12:14 | Karma: 16,67 | Přečteno: 594x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Jak plníte bobříka odvahy?

Měli jste rádi tábory a bojové hry? Já jsem kolektivní zábavu a jakékoli závodění nesnášela. Ale teď spolu s vámi hraju jednu obří bojovku. Vítězství je jisté, nebojte.

28.3.2020 v 9:27 | Karma: 9,47 | Přečteno: 256x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Kde končí tolerance? (2)

Tato otázka stále visí ve vzduchu. Co všechno bude ještě schopna tolerovat příroda, aniž by nás začala „natvrdo“ ničit? Kolik kulturních světů se vejde do Evropy? Kolik skandálů a kauz ještě sneseme na naší politické scéně?

23.8.2017 v 17:50 | Karma: 18,09 | Přečteno: 517x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Právo na dítě aneb Kdo se tady úplně zbláznil

Nedávno si několik politiků vyměňovalo názory na hranice asistované reprodukce. Který z jejich názorů už není možné považovat za normální? A je vůbec potřeba, abychom se vzájemně takto nálepkovali?

28.4.2017 v 19:03 | Karma: 30,87 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost

Kateřina Štojrová

Prosím, prosím ukliďme Česko!

Tak konečně jsem to udělala. Vzala jsem doma velký pytel, rukavice, a vydala jsem se vyčistit svou oblíbenou procházkovou trasu od odpadků. Nikdo jiný to za mě totiž neudělá.

29.3.2017 v 11:06 | Karma: 18,50 | Přečteno: 285x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice

24. dubna 2024

Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  13:49

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1373x
Když mě něco nenechává v klidu, ráda o tom píšu, ať je to cokoliv. Urovnávám si tak myšlenky. Budu ráda, pokud Vás výsledky mého vnitřního úklidu potěší nebo přimějí k zamyšlení.

Seznam rubrik